Jag antar att ni redan vägt in såna saker som ljudnivå och låtstruktur i val att spela in instrument för instrument/musiker för musiker gentemot live/alla på samma gång? Det ÄR mycket svårare att spela in flera musiker på samma gång, både rent tekniskt och spelmässigt. Jag har provat på båda varianterna.
Nackdelar med "live":
Missar en musiker något måste alla spela om, oftast hela låten pga läck in i andras mickar.
Om man är en högljudd konstellation kan ljudläck bli en sånt problem att man aldrig får till ljudet som man vill ha det (med restriktion för smak av ljudideal då såklart).
Fördelar med "live":
Känslan.
Svänget.
Om det är låtar med temposkillnader och rittar är det oftast väldigt svårt att få till med enskild ispelning. Vi snackar programmera backingtrack och sånt för att det ska bli riktigt bra (om inte bandet är sjukt bra inspelad på en låt och har ritten "i ryggraden").
Håller med Olle om det där med att sjunga till spel för att vissa saker skall funka. Dock är det väldigt induviduellt och skall tagas med i beaktande för val av inspelningsteknik, vissa sjunger MYCKET bättre när de släpper guran/pipan/fiolen/vaddetnukanvara, andra tärt om, för vissa spelar det ingen roll.
Just för sång när det kommer till renhet/pitch är det en fråga om teknik när man står i studio. Är man väldigt ovan kan det vara klurigt att få till i början med medhörning/lurar, för andra faller det på plats mycket bättre när man kan få höra både sig själv och musiken i en perfekt blandning.
Andra kanske har fler saker att fylla på med för att hjälpa er välja. Eller kanske rent av inte håller med om det jag skriver?