Piping.se

Traditionell irländsk musik och svenskt bordunspel
Aktuellt datum och tid: sön sep 05, 2010 6:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Läderkvantitet!
InläggPostat: fre jul 23, 2010 3:22 am 

Hejsan!

Har länge funderat på att svarva mig en alldeles egen svensk säckpipa, och nu i sommar ska denna min drömlika föreställning verkställas. Det är då främst kring säcken som diverse funderingar har uppstått, däribland hur många kvadratfot skinn som egentligen behövs. Kvadratfoten verkar besitta en fullständigt barock logik, som dagligdags gäckas, och blottar mitt undermåliga sinne för matematik. 10.7 kvadratfot är tydligen detsamma som 1 kvadratmeter... Hur, det har jag ingen aning om! Så, ska man slå på stort och beställa hem fem hundra kvadratfötter eller räcker det med den blygsamma figuren 8? Lite hjälp å denna matematiskt handikappade stackares vägnar vore en ödmjuk allmosa i allra högsta bemärkelse! Jag beställer på nätet, och kan alltså inte syna dessa eftertraktade djurhudar under solen före inköp, än mindre vidröra dem!

Inläggsrubrik: Re: Läderkvantitet!
InläggPostat: fre jul 23, 2010 11:38 am 
Användarvisningsbild

Det beror lite på vems fot de använder. En svensk fot är ungefär 29,6 cm och den engelska är 30,4 cm. (fasligt stora fötter de hade som kom på det här). Standard fot brukar vara den engelska.
Det behövs faktiskt inte så mycket till själva säcken. Du bör klara dig med 4 kvadratfot och tänk på att biten skall vara 2x2 fot (kvadratisk). Det är klart att det går att använda en bit som är 1x4 fot men då blir det mer sömnad. Min säck är vikt, på det viset är 20 cm på den sömlös och därmed är den helt tät, den sträckan i alla fall :)
Ett problem blir remsan som ligger över den längsta sömmen den är ungefär 80 cm lång vilket är knappt 3 fot.

Det du behöver till hela ditt bygge är 6 kvadratfot som är fördelat som 2x3 fot. Då räcker det till säcken och på den långa sidan av ditt skinn kan du få ut material till den långa remsan. Det räcker även till alla småbitarna som tätar över dockorna.
Om det skulle vara svensk fot det rör sig om kan det i sådana fall bli väldigt snålt med sömsmån.
Är du bara noga och gör en förlaga i något billigare material till exempel papp eller något styvt tyg kommer det att gå jätte bra. Andra fördelen med att göra en förlaga är att du då får en bra mall att klippa ut skinnet efter.

Tänk på att jag har utgått ifrån en säck med "standard" storlek. Vill du ha en gigantisk fladder pung räcker det ej :)
Och sist men inte minst, är du osäker lägg i sådana fall till någon kvadrat fot!

InläggPostat: fre jul 23, 2010 12:34 pm 

Tack, Frostulv! Blir nog en 8-9 kvadratfot sånt här: http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=3062&deptid=136. Det verkar väl rimligt?

Sen var det det där med limmet också... Krävs det ett speciellt läderlim, eller funkar det med vanligt kontaktlim?

InläggPostat: fre jul 23, 2010 7:38 pm 
Användarvisningsbild

Ja getskinn är väldigt fint! De flesta brukar använda sig av nötskinn. Getskinn kan i bland vara lite elastiskt och det kanske blir aningens klurigt. Men det är ju en smaksak/vanesak, spelar du ett tag med getskinn så blir det nog helt naturligt för dig. Provspelade en Börsanders säckpipa som hade väldigt tunt skinn i säcken och det tyckte jag var svårt och ovant eftersom jag är van ha lite tjockare skinn.

En del använder lim men då måste det vara ett lim som är mjukt och elastiskt när det har torkat, så att fogarna inte bryts sönder och så att man inte får en stel säck.
Annars kan du göra tätningsmedel (finns recept på Olle Gällmos sida) och pensla på rikligt med sådant innan du syr ihop sidorna. Det blir som en klistrig gelé när det har torkat. Var försiktig med limmet eller tätningsmedlet så att du inte får det på utsidan av säcken. Det missfärgar lädret.

InläggPostat: fre jul 23, 2010 7:53 pm 
Användarvisningsbild

Såg att samma recept som jag nämnde finns här på forumet som en spikad tråd högre upp i listan.
Kan tillägga också att Slöjddetaljer ligger i den övre prisklassen men de har väldigt bra kvalité på sitt läder och skinn. Brukar alltid åka dit inhandla skinn och läder till mina projekt. :)

InläggPostat: fre jul 23, 2010 8:41 pm 

Tack för tipset! Men hur gör man då för att hålla remsan som ligger över sömmen på plats medan man slår hål(vilket jag antar att man måste göra för att få igenom nålarna) och syr?

InläggPostat: fre jul 23, 2010 9:08 pm 
Användarvisningsbild

När jag syr i läder eller skinn brukar jag använda en lädersporre (ser ungefär ut som de som cowboysarna har i westerfilmer) som gör små prickar på skinnet eller lädret. Detta ger en jämn och fin söm. Sedan är det bara att rulla runt med sporren där sömmarna skall vara. Börja med säck delen och börja alltid att rulla sporren på "samma" ställe på var sida (så att de motsvarar varandra när du viker säckbiten). Sedan gör du alla hål (ett åt gången). Efter som att sporren ger exakt samma avstånd på hålen och om du har varit noga med var du började rulla den skall nu hålen passa perfekt mot varandra när du viker ihop sidorna till varandra. Där efter tar du remsan och rulla sporren utmed kanterna och gör därefter alla hål i den (ett åt gången). Nu om gudarna är goda och om man har varit noga skall alla hål svara emot för varandra.

Annars går det nog om du skaffar små klämmor (finns på Classe Ohlsson) och klämmer fast läder bitarna och där efter gör hålen i alla fyra lager på en gång. Risken är bara att hålen kanske blir förstora på det översta lagret. beror på hur konisk syl du använder.

InläggPostat: lör jul 24, 2010 8:43 pm 
Användarvisningsbild

Du kan också välja att göra en säck med en enda lång söm och istället för att lägga en lång remsa längs med vränga säcken ut-och-in så sömmen hamnar på insidan, en så kallad "tyskesäck" bland belackarna. Får skära ut hål för mundocka och bordunstock.
Lättare att täta och du slipper en söm intill mundockans stock. Antar att du funderar på att använda mönstret till en eriksson-säck.
Om du gör en enkelsömsäck, täta stygnen med silikon innan säcken vrängs. Det hjälper att hålla tätningsmedlet inne.
Vill man inte vara så kemisk kan man göra en sk "stitching paste" genom att blanda lika delar olja (raps eller oliv) och smält bivax. När det stelnat får man en fast och bra salva till sömmen.
Finns intresse för enkelsömmen kan jag försöka publicera mitt säckmönster. Använt det sen -97 och är jättenöjd. Såå bekvämt att krama :)

InläggPostat: sön jul 25, 2010 4:03 pm 

Jag hade nog tänkt att rita upp ett eget mönster, men det där med en enda lång söm och att sedan vränga säcken lät intressant. Det vore jättetrevligt om du ville publicera ditt mönster, eller skicka det i ett PM till mig. Är inte särkilt erfaren vad gäller läderhantverk och så alla tips är mycket välkomna. :)

InläggPostat: sön jul 25, 2010 4:17 pm 
Användarvisningsbild

frodemo skrev:
Finns intresse för enkelsömmen kan jag försöka publicera mitt säckmönster. Använt det sen -97 och är jättenöjd. Såå bekvämt att krama :)

Gör det gärna! Vi är ju alla nyfiken!

/Thies

InläggPostat: ons jul 28, 2010 9:34 am 

Japp nyfiken var ordet :D

InläggPostat: lör jul 31, 2010 8:40 pm 
Användarvisningsbild

:D Äh, det är inget märkvärdigt.
Jag får min kamera tillbaka imorgon. Då kommer en bild med mått.
Kippis

InläggPostat: sön aug 15, 2010 2:36 pm 

Nu står jag äntligen med ett stycke färdigsvarvad säckpipa i delar! Alltså återstår bara att finslipa rörbladstillverkningen, och att sy en säck. Jag håller precis på att impregnera spelpipan, bordunen osv. med prima träolja, och jag funderar över huruvida det är någon mening med att olja även insidan av säckpipsdelarna? Det lär ju inte påverka pipans viddmensur (eller vad det nu kallas!), då oljan som bekant inte bildar något skyddande skal utan sugs upp utav trät.

Sen var det det där med säcken... Ska man sy en med rak hals, eller böjd? En böjd känns ju mer... naturligt, med tanke på spelpipans position vid musicerande. Vad är fördelarna/nackdelarna med att sy en rakhalsad säck, och finns det något man bör tänka på om man har tänkt sig att sy en sådan?

InläggPostat: sön aug 15, 2010 6:11 pm 
Användarvisningsbild

Jag passar på att svara innan jag lägger upp mitt mönster.
Först måste jag hitta det @¤/%-vla mönstret bland all skrot jag har :oops:
Rak hals med en enda lång söm rekommenderas från mig. Lättare att täta och fästa hylsorna. Halsen böjer sig snyggt utan motstånd, bara lädret är mjukt o gött.

InläggPostat: mån aug 16, 2010 8:52 am 
Användarvisningsbild

Rak hals har fördelen att böjen blir där du vill ha den, oavsett hur stor du är eller hur du vill hålla säcken under armen. Med böjd hals tvingar du spelmannen att hålla på ett visst sätt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme