Piping.se

Traditionell irländsk musik och svenskt bordunspel
Aktuellt datum och tid: sön sep 05, 2010 7:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 14, 2010 8:03 pm 

Ville skrev:
Någon bouzokispelare som möjligtvis vet om dessa är bra köp?

http://www.thomann.de/se/pro_natura_iri ... c25cd92848

http://www.thomann.de/se/hora_irish_bou ... c25cd92848

De är iallafall väldigt lockande priser må jag allt säga, men är det nån kvalité?
Jag har provat Pro Naturan och blev positivt överraskad, eftersom jag just provat deras ukulele som är skräp. Jag tyckte den lät väldigt bra för pengarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 14, 2010 8:05 pm 

Sk "Sawmill", DADA i mitt fall, har jag kört på min tenorbanjo. Det sjöng fint och var väldigt roligt, men efter ett tag gick jag tillbaka till vanlig kvintstämning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 14, 2010 10:24 pm 

har också hört att pro natura är överraskande bra. Jag fick tag på en Celtic Star som ligger lite under Trinity College i pris. Blev glatt överraskad av kvalitén och pick-upen men fick trixa med att få den intonerad och bytte strängar (vilket en musikaffär kan göra enkelt också). Har hållit genom ett och ett halvt års strapatsrikt spelande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 14, 2010 11:39 pm 

"För den händige": http://ackegura.proboards.com/index.cgi ... hread=7487

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 18, 2010 9:18 am 
Användarvisningsbild

Jag spelar både fyr- och femköriga instrument med alternativa stämningar, jag nöjer mig med att säga så till att börja med. :) Har märkt att om jag frågar 10 personer som spelar ett instrument liknande det jag kallar min nordiska bouzouki så säger de att det är allt från bouzouki, mandola till cittern. Begreppen blandast oftast ihop, så jag säger ofta folkgitarr till "oinvigda" när de frågar. :mrgreen: Ungerfär som när alla frågar vevliraren "Är det en nyckelharpa?" :mrgreen:

Hursomhaver, får man stämma instrumnetet som man vill så kan man ju spela vilket "folkinstrument" som helst, oavsett kroppsform/mensur/namn. :)

Jag spelar främst på en gammal femkörig nodisk bouzouki byggd av Christer Ådin på 90-talet. Har kommande nytt intrsument från honom under 2010, mer info senare. ;) Han bygger helt fantastiska instrument.

Som ovan nämt är också Mats Nordwall helt fantastisk och de citterner jag provat som han byggt är underbara.

Min ser ut så här (Fler bilder och info finns HÄR) :
Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 5:44 pm 
Användarvisningsbild

Hallåj!

Här är den nygamla igen:)
Glömmer bort det här forumet emellanåt. Jag undrar om ni kan brainstorma med alla svenska byggare (Stockholm och söder om, eller möjligen Dalarna och neråt) som bygger oktavmandoliner (oktavmandola om ni är på det humöret)??
Jag kommer att sälja min fantastiska bouzouki helt enkelt för att jag vill ha ett mindre instrument men med samma typ av ljud som jag som liten kvinna kan spela melodi på. Har kontakt med en skotsk byggare men vill se vad det finns för alternativ i Sverige.

Om någon är intresserad av en Joe Foley bouzouki, byggd för att vara 5-körig men har nu bara 4. Underbart bra fylligt ljud, stor kropp. Har lite repor och lyten i lacken men är hel och frisk:) Får kolla upp pris, vet inte vad den är värd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 6:06 pm 

Hej!
Jag hittade det här forumet häromdagen och nu hittade jag en tråd som jag bara inte kan hålla mig ifrån beroende på mitt yrke.
Mitt namn är Tyko Runesson och jag är instrumentmakare samt reparatör. Jag kommer från Småland men bor numera nere i ost- och chokladlandet (Schweiz) där jag har min verkstad i staden Winterthur.
Jag bygger mycket folkinstrument såsom mandolin, mandola, oktavmandola, bouzuki, cittern, gitarr osv.
Mestadels bygger jag på beställning och kunden kan då själv bestämma alla mått och former samt träslag - kort sagt skräddarsytt.
Jag har även ett gäng med standardmodeller.

Detta och mycket mer kan beskådas på min hemsida som bör stå här under om allting funkar.....På hemsidans nyhetssida finns även en genväg till min alldeles nya myspacesida där det finns fler bilder och filmer.

Själv spelar jag också mycket mandolin samt oktavmandolin. Gitarr har jag spelat längre men mandolinen har blivit ett favoritinstrument på senaste tiden. Spelar bla i ett "alternativcountryfolkband"

Hemsidan hittar man på www.runessonguitars.com

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 7:07 pm 
Användarvisningsbild

zoukie skrev:
Hallåj!

Här är den nygamla igen:)
Glömmer bort det här forumet emellanåt. Jag undrar om ni kan brainstorma med alla svenska byggare (Stockholm och söder om, eller möjligen Dalarna och neråt) som bygger oktavmandoliner (oktavmandola om ni är på det humöret)??

Oj. Finns nog många. Jag listar de jag provat instrument av först:
Christer Ådin - www.christeradin.se / www.myspace.com/christeradin
Mats Nordwall - http://www.nordwallinstrument.com/
Tyko Runesson (nedan) - www.runessonguitars.com
Ola Söderström - http://osinstrument.se/index.html
Heikki Rousu - www.gitarrmakare.se

Sen har jag för mig att nån av följande gitarrbyggare också kan ha byggt bouzouki/mandola-liknande instrument, men minns inte vilken.
David Sundberg - www.sundbergguitars.com
Lars Rasmussen - http://www.rasmussenguitars.com/
Daniel Sengenbjerg - http://www.sengenbjerg.com/

Även Michael Sandén har byggt en del folkinstrument:
http://www.sandenguitars.com/

zoukie skrev:
Jag kommer att sälja min fantastiska bouzouki helt enkelt för att jag vill ha ett mindre instrument men med samma typ av ljud som jag som liten kvinna kan spela melodi på. Har kontakt med en skotsk byggare men vill se vad det finns för alternativ i Sverige. Om någon är intresserad av en Joe Foley bouzouki, byggd för att vara 5-körig men har nu bara 4. Underbart bra fylligt ljud, stor kropp. Har lite repor och lyten i lacken men är hel och frisk:) Får kolla upp pris, vet inte vad den är värd.

Den vill vi se bilder på! :D Jag kan kanske hjälpa till med värdering, är inte spekulant då jag inväntar andra beställningar, om det kan styrka lite opartiskhet. :)

Tyko skrev:
Hej!
Jag hittade det här forumet häromdagen och nu hittade jag en tråd som jag bara inte kan hålla mig ifrån beroende på mitt yrke.
Mitt namn är Tyko Runesson och jag är instrumentmakare samt reparatör. Jag kommer från Småland men bor numera nere i ost- och chokladlandet (Schweiz) där jag har min verkstad i staden Winterthur.
Jag bygger mycket folkinstrument såsom mandolin, mandola, oktavmandola, bouzuki, cittern, gitarr osv.
Mestadels bygger jag på beställning och kunden kan då själv bestämma alla mått och former samt träslag - kort sagt skräddarsytt.
Jag har även ett gäng med standardmodeller.

Detta och mycket mer kan beskådas på min hemsida som bör stå här under om allting funkar.....På hemsidans nyhetssida finns även en genväg till min alldeles nya myspacesida där det finns fler bilder och filmer.

Själv spelar jag också mycket mandolin samt oktavmandolin. Gitarr har jag spelat längre men mandolinen har blivit ett favoritinstrument på senaste tiden. Spelar bla i ett "alternativcountryfolkband"

Hemsidan hittar man på www.runessonguitars.com

Tyko rekommenderas varmt, har spelat på en hel del av hans instrument, allt från gitarrer till mandoliner till tenorgitarrer... kanoninstrument! Kanske en av de kortaste leveranstiderna på custombyggen också! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 7:46 pm 
Användarvisningsbild

Laer: Tack!!! Har kollat upp några av de du räknar upp. Nordwall var väldigt dyr, hade kanske inte tänkt mig att betala fantastiskt mycket med tanke på att det finns bra instrument under 20 000. Att han sen gör fantastiska instrument är ju en annan sak.

Tyko: hade nog inte tänkt mig att resa alltför långt för detta köp, åker du till Sverige nån gång? Jag kan tänka mig att åka till Storbritannien eller Irland för dit tar man sig lätt och billigt men tror det blir bökigt att åka till Schweiz, men om du är i Sverige och har en oktavmandolin med dig är jag jätteintresserad!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 2:06 am 

Jodå, jag åker till Sverige lite då och då. Stor del av mina kunder bor dessutom där. Leverans går alltid att fixa på något smidigt sätt.
Var bor du förresten? Oktavmandola har jag just nu ett st färdigt demoex till salu av tex. Maila mig gärna för mer info!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 7:27 am 
Användarvisningsbild

zoukie skrev:
Laer: Tack!!! Har kollat upp några av de du räknar upp. Nordwall var väldigt dyr, hade kanske inte tänkt mig att betala fantastiskt mycket med tanke på att det finns bra instrument under 20 000. Att han sen gör fantastiska instrument är ju en annan sak.

Visst är det så, men det beror ju på vilka faktorer som intressant för just dig. Så som hållbarhet, val av mick, extra tillval osv. Vissa instrument för 15-20k vågar man ju knappt plocka upp ur casen för de är så ömtåliga (välljudande studioinstrument ex.), men några av mina dyraste instrument som jag använder är byggda som stridsvagnar och har varit med om allt från himmel och jord utan negativa resultat och blemor. Sånt här värt hur mycket som helst för mig. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 3:48 pm 
Användarvisningsbild

Precis sån är min Foley:)
Bouzouki är inte mitt primära instrument så jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst just nu iallafall. Under 20 000 och helst under 15 med. Börjar jag spela mycket mer får jag uppgradera då om jag har behov av det. Jag har lagt en hel del pengar på min mandolin, men det är ju mitt huvudinstrument också.
Beror ju på hur mycket jag får för min Foley också förstås.

Senast redigerad av zoukie fre jan 22, 2010 2:26 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 10:52 pm 
Användarvisningsbild

Jag har kollat runt lite nu, och hittat ett par begagnade Foley på nätet till salu, och priset har varit allt från c:a US$1.000 till 3.000, hittade en sprillans ny (påstods det) för $3.495 också.

Modellerna varierade, lika skick och tillverksningsår och prisena följde dessa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 22, 2010 2:28 am 
Användarvisningsbild

Ja, dom kan kosta en del, har för mig att säljaren sa att den kostade typ 2600 euro eller så när han köpte den, eller om det var så att en ny dylik kostade det. Själv fick jag ett väldigt bra pris. Får kolla runt lite och jämföra. Lägger naturligtvis ut en annons med bilder och allt när jag är klar - vore coolt att sälja den inom Sverige, finns nog inte så många såna i Sverige.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 10, 2010 11:16 pm 
Användarvisningsbild

Nån som har koll på om en tennessee bouzoki ä bra å brukar gå på? hitta en för en billig penning på en säljsajt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme