Piping.se

Traditionell irländsk musik och svenskt bordunspel
Aktuellt datum och tid: sön sep 05, 2010 7:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inspelning av annorlunda musik
InläggPostat: lör jan 02, 2010 12:30 pm 

Hoppas att jag inte trampar över en redan existerande tråd.

Vi i medeltidsbandet Vagando har börjat spela in lite demomaterial och en hel del frågor kommer upp angående inspelning av denna typ av musik.

Vi spelar in i en professionell studio med hjälp av en kunnig (dock inte i inspelning av medeltida musik;)), problemet är att man får känslan av att man bör tänka en aning utanför R&B ramarna vid inspelning av denna musik i just studio och inspelning i enskilda kanaler (ett instrument i taget). Någon som kanske har bättre erfarenhet av att spela in allt samtidigt i en större lokal eller andra tips?

Undrar helt enkelt vad era erfarenheter av inspelningar av folk/medeltida/bordunmusik etc. är.

Har lagt upp ett test av en halvmastrad "tempus est iocundum", känner att den kanske måste ha mer reverb/eko etc.
http://www.myspace.com/vagando2

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 04, 2010 6:39 pm 
Användarvisningsbild

Gustav Olai här på forumet har spelat in med sitt band Själ alla på samma gång i studio om jag inte minns fel och deras sound låter bra tycker jag. Men bäst är att du kollar med honom själv!!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 04, 2010 9:59 pm 

Det stämmer bra att vi har spelat in allt samtidigt, förutom vissa pålägg som skulle vara väldigt svåra att göra live...
På vår demo spelade vi in i en kyrka och fick ett rätt maffigt ljud direkt som vi gillade. På skivan Absolut 1200-tal spelade vi in i en studio och fick ett ljud som skiljer sig ganska mycket från det förra. I båda fallen hade alla varsin mikrofon och det fanns en del mikrofoner utplacerade på lite olika ställen i rummen för att ge ett mer samlat ljud.

På vår myspace, http://www.myspace.com/sjalsjal är de två första låtarna från senaste skivan och de tre sista är från demon. Du kan lyssna där för att få en uppfattning om hur ljudet skiljde sig åt för oss iallafall!

Snygg inspelning ni har på er myspace förresten! Tyvärr missade vi väl varandra helt förra året, så det får vi ta igen i sommar och jamma lite oftare!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 05, 2010 11:52 am 

Verkar som att man kan få grymt ljud när man spelar in allt samtidigt, enligt ljudtekniker tycker jag det låter som att det alltid är bäst att spela in varje instrument för sig och sen mixa ihop, men nu är ju detta en helt annan musik ;)

Era inspelningars sound har självklart diskuterats under våra inspelningar Gustav ;) För mig att du nämnde kyrkan ni spelat in i sist vi språkades också, för mig att Vox Vulgaris ena album är en liveinspelning i en kyrka i Visby, och även den har ju shyst sound.

Era nya låtar på myspace låter mycket angenämt, jag hoppas absolut vi ses nästa sommar!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 2:09 pm 

Det som slog mig var just hur likt ni i själ låter på demon respektive verkligheten. Kommer ihåg i varberg när ni spelade och vi bestämde oss för att spela direkt efter er. Så gick det en 30 minuter och vi tyckte att vi började höra samma låtar om och om igen men det visade sig bara vara världshusvärlden som spelade er demo på repeat.

Men spelade in allt samtidigt fast i en studio till Absolut 1200-tal om jag fattat rätt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 8:04 am 

:D
Precis, allt spelades in samtidigt på den skivan också i en studio uppe i Rättvik. Man kan nog göra mer med ljudet efteråt om man spelar in varje instrument för sig, men jag tror att det är lättare att få en bra helhet av det om alla spelar samtidigt. Det känns svårt att få det lika tajt om man inte spelar samtidigt liksom..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 9:40 am 
Användarvisningsbild

Min skiva är nästan helt liveinspelad. Det finns bara ett pålägg på den, ett instrumentalt sådant på Lördagsvisa.

"Live" är verkligen rätt begrepp här - det blir mer levande så. Inte bara i samspel med andra, utan även när man sjunger till sitt eget spel. Jag sjunger antagligen bättre om jag inte behöver tänka på att spela samtidigt, men ett par av visorna var så pass oregelbundna att det nog hade blivit svårt att spela in sången separat i alla fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 10:54 pm 

Onekligen värt ett försök för oss. Vad jag gillar med era respektive inspelningar är att jag tänker omedvetet på att inspelningen är ifrån tiden för instrumenten. Jag tänker verkligen 14 respektive 1800-tal. Vet inte om det är något ni strävat efter men för mig är det en cool eftersträvansvärd effekt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 1:08 am 

Du kan ju inte tillskriva själs skiva 1400 tal när den heter "absolut 1200 tal" med stort 'A' Vincent! ;P

Men känslan är ju absolut viktig och jag tror många band inom dessa genres tenderar att ibland sväva i och utanför periferin av ramen av de känslor gruppen menar sig förmedla, förvisso ska ju musik göras med nöje så helt styrd kan man ju inte heller vara. Vi i Vagando låter oss lätt sväva iväg så lite skön konstruktiv kritik för att ta ner oss i våra ramverk är välkomnat :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 7:17 am 
Användarvisningsbild

Jag antar att ni redan vägt in såna saker som ljudnivå och låtstruktur i val att spela in instrument för instrument/musiker för musiker gentemot live/alla på samma gång? Det ÄR mycket svårare att spela in flera musiker på samma gång, både rent tekniskt och spelmässigt. Jag har provat på båda varianterna.

Nackdelar med "live":
Missar en musiker något måste alla spela om, oftast hela låten pga läck in i andras mickar.
Om man är en högljudd konstellation kan ljudläck bli en sånt problem att man aldrig får till ljudet som man vill ha det (med restriktion för smak av ljudideal då såklart).

Fördelar med "live":
Känslan.
Svänget.
Om det är låtar med temposkillnader och rittar är det oftast väldigt svårt att få till med enskild ispelning. Vi snackar programmera backingtrack och sånt för att det ska bli riktigt bra (om inte bandet är sjukt bra inspelad på en låt och har ritten "i ryggraden").

Håller med Olle om det där med att sjunga till spel för att vissa saker skall funka. Dock är det väldigt induviduellt och skall tagas med i beaktande för val av inspelningsteknik, vissa sjunger MYCKET bättre när de släpper guran/pipan/fiolen/vaddetnukanvara, andra tärt om, för vissa spelar det ingen roll.

Just för sång när det kommer till renhet/pitch är det en fråga om teknik när man står i studio. Är man väldigt ovan kan det vara klurigt att få till i början med medhörning/lurar, för andra faller det på plats mycket bättre när man kan få höra både sig själv och musiken i en perfekt blandning.

Andra kanske har fler saker att fylla på med för att hjälpa er välja. Eller kanske rent av inte håller med om det jag skriver? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 3:11 pm 

Johan jag menade att Gustavs skränpipa och Olles säckpipa påminner om 14 respektive 1800-tal, jag menade från vilken tid musiken skulle vara ifrån.

Vårt problem i Vagando när vi spelade in var för sig var att det vart mycket svårt att få det att låta äkta (utifrån hur vi uppfattar vår musik när vi spelar tillsammans), särskilt kan jag tycka att jag hade svårt exakt rätt när min säckpipa skulle ligga unisont med ett annat instrument, något jag tycker kommer enklare när man spelar allt tillsammans.
antar att vi helt enkelt borde testa oss fram

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 11:16 pm 

Laer skrev:
Om man är en högljudd konstellation kan ljudläck bli en sånt problem att man aldrig får till ljudet som man vill ha det (med restriktion för smak av ljudideal då såklart).

Tack för välformulerat och konstruktivt inlägg Laer!
Känns som du har ett finger inne på musikproduktion?

Ljudläcket kan nog många gånger bli ett sådant ljudideal för denna typen av musik, lite diffus grovhet i bakgrunden som ger den där lite medeltida stämningen.
Kanske är det just ljudläcket som är medeltidsmusikens hemlighet.. :P
Eller har ni som testat spela in live andra erfarenheter?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme